Followers


Monday 26 November 2012

Kesan Kes Pembuangan Bayi



Banyak kesan dapat dilihat bahana daripada akibat gejala pembuangan bayi ini, lebih kesan negatifnya kepada individu, agama, masyarakat dan negara. Antara kesan yang kita boleh lihat

      1.    Kesan Kepada Bayi Yang Dilahirkan


Bayi yang dilahirkan oleh remaja yang terlibat sama ada cukup bulan atau tidak, akan terbiar dan natijahnya terpaksa dibuang bagi menutup malu atau bimbang ditangkap sehingga mendesak mereka membunuh bayi atau meninggalkan bayi di tempat yang sunyi.

Bayi yang terselamat akan mengalami banyak masalah termasuk identifikasi dan mempunyai masa hadapan yang suram dalam masyarakat kerana akan dikategorikan sebagai anak luar nikah atau anak haram.



     2.  Kesan Kepada Ibu Yang Melahirkan


    Ibu yang melahirkan anak berkenaan juga akan mengalami trauma dan tekanan perasaan kerana terpaksa membuang bayi yang demanding selama sembulan bulan Sembilan hari sehingga mengalami kemurungan sepanjang hayat. Besar kemungkinan akan disisihkan masyarakat dan akan menjalani hukuman berat termasuk penjara atau ditempatkan di pusat pemulihan akhlak. 

Kesan lain yang mungkin terjadi ialah risiko untuk menghidap penyakit berjangkit antaranya ialah AIDS/HIV, Hepatitis B, Siphilis akibat daripada aktiviti seks bebas dan aktiviti pengguguran yang kerap



    3.  Kesan Kepada Keluarga Remaja Perempuan


     Masyarakat Malaysia belum dapat menerima hakikat remaja perempuan atau wanita yang hamil di luar nikah. Mereka akan terus mencemuh dan menyisihkan keluarga yang melahirkan anak luar nikah sehingga mereka benar-benar terasing daripada masyarakat. Akibatnya, keluarga remaja yang hamil di luar nikah memilih untuk menghantar anak mereka ke pusat pemulihan akhlak dan ramai memilih jalan menggugurkan kandungan di awal kehamilan.



      4.      Kesan Kepada Agama


     Agama Islam akan dipandan rendah oleh agama lain. Penganut  agama lain akan tidak yakin untuk mempelajari dan mendekati Islam.malah mereka akan meletakkan satu persepsi negatif kepada agama Islam.

Keruntuhan akhlak pada generasi akan datang mungkin akan lebih meruncing.



      5.    Kesan Kepada Masyarakat


     Semua pihak terutamanya masyarakat itu sendiri harus berganding bahu untuk menangani gejala keruntuhan akhlak dalam kalangan remaja kerana masyarakat  akan dipandang serong oleh masyarakat lain.

Masyarakat di negara ini akan menjadi porak-peranda, berpecah-belah dan tidak  bersatu-padu, Perasaan buruk dan prasangka pasti akan wujud dalam masyarakat.
Sifat saling curiga-mencurigai akan bertahta di hati wujudnya pergaduhan dalam masyarakat pasti akan berlaku jika isu-isu perkauman akan wujud seandainya pergaduhan ini melibatkan antara dua kaum



      6.     Kesan Kepada Negara


     Kerancakkan ekonomi dan pembangunan negara akan terjejas dan terbantut disebabkan masalah sosial yang dialami oleh sesuatu negara.

Hilangnya seorang pemimpin negara pada masa depan disebabkan keruntuhan akhlak anak-anak muda sekarang, yang tidak pandai untuk memikul tanggungjawab yang perlu dilaksanakan kerana jatuh dan bangunnya sesebuah negara bergantung kepada akhlak remaja dan generasi pada  waktu sekarang. Negara juga akan kehilangan generasi masa hadapan dan akan mengalami kerugian yang sangat besar kerana generasi pada masa kini tidak mempunyai akhlak baik dan yang diinginkan dan hal ini menyebabkan negara akan kehilangan pemimpin-pemimpin yang berwibawa untuk mentadbir negara.

Tidak dinafikan akhlak remaja pada hari ini sangat membimbangkan. Budaya kuning dan pengaruh budaya barat mudah meresap masuk dan menjadi ikutan para remaja hari ini. Sekiranya hal ini tidak dibendung oleh pihak-pihak yang tertentu, terutamanya oleh pihak kerajaan dan juga pihak-pihak yang berwajib, maka tidak hairanlah pada masa akan datang masyarakat kita akan hancur dan keruntuhan akhlak remaja-remaja islam terutamanya akan rosak dan binasa.

Perbelanjaan kerajaan juga akan turut meningkat akibat peningkatan kadar jenayah. Kerajaan terpaksa menggunakan belanja yang lebih besar dalam menguruskan remaja-remaja dan bagi mengatasi remaja yang bermasalah ini.


No comments:

Post a Comment