Followers


Monday 26 November 2012

Langkah Mengatasi Kes Pembuangan Bayi


Seperti yang kita sedia maklum, remaja merupakan pelapis dan penentu jatuh bangunnya sesebuah Negara pada masa depan. Namun gejala sosial yang menghantui remaja pada masa kini amat menggerunkan kita. Antaranya adalah gejala pembuangan bayi yang dari hari ke hari semakin membimbangkan. Saban hari kes pembungan bayi terpampar di dada-dada akhbar dan di kaca-kaca televisyen. Hal ini mestilah dibendung dengan kadar segera sebelum ianya menjadi lebih serius. Kejadian buang bayi ini seharusnya sudah lebih dari cukup untuk membuka mata masyarakat bahawa salah laku seksual semakin merebak. Persoalan utama sekarang bukanlah untuk menunding jari kepada siapa yang paling bersalah dalam hal ini tetapi bagaimana ianya boleh diatasi.            

Semua pihak perlu memainkan peranan penting dalam menangani masalah pembuangan bayi ini. Kita tidak seharusnya membiarkan kepada satu pihak sahaja kerana segala usaha hanya akan menjadi sia-sia kerana tiada kerjasama daripada semua pihak seperti kata pepatah “bersatu kita teguh, bercerai kita roboh”. Golongan yang boleh memainkan peranan antaranya ialah


     

1.   Peranan Pihak Berkuasa Dan Media Massa


         Dalam mengejar arus pemodenan, kemelut pembungan bayi tidak harus dipandang sepi, pihak berkuasa dan media massa haruslah memainkan peranan untuk mengatasi masalah ini. Pihak media massa hendaklah menyekat program-program hiburan yang boleh merosakkan akhlak remaja seperti filem-filem yang mengandungi adegan-adegan lucah yang boleh menyebabkan kadar gejala sosial semakin meningkat seterusnya meningkatkan lagi kadar pembuangan bayi.

Langkah pencegahan daripada pihak berkuasa pula adalah dengan menguatkuasakan undang-undang dengan mengenakan hukuman maksimum ke atas pasangan yang berzina seperti mengenakan hukuman sebat. Hukuman yang setimpal harus dilaksanakan supaya dapat memberi pengajaran kepada remaja yang terlibat dan juga kepada remaja- remaja yang lain. Secara tidak langsung mungkin ini dapat mengurangkan kes pembungan bayi dan masalah keruntuhan akhlak dalam kalangan remaja.

Selain itu, pihak berkuasa juga mestilah mengadakan kempen-kempen kesedaran untuk membangkitkan kesedaran remaja terhadap isu ini dan seterusnya dapat menangani masalah ini. Justeru itu, peranan media massa dan media cetak amatlah penting bagi menjayakan kempen-kempen yang dilaksanakan oleh pihak berkuasa. 

Peranan media ini penting dalam menghebahkan dan membuat liputan secara besar-besaran tentang kempen yang dilaksanakan..

2. Peranan Ibu Bapa


        Dalam menangani masalah ini, ibu bapa amat memainkan peranan yang penting dalam mencorak dan mendidik anak-anak mereka. Anak-anak ibarat kain putih. Ibu bapalah yang mencorakkan mereka. Memandangkan ibu bapa merupakan orang yang paling hampir dengan anak-anak, setiap perlakuan mereka akan mempengaruhi anak-anak mereka. Oleh itu, ibu bapa mestilah memberi didikan agama yang sempurna kepada anak-anak seawal mungkin demi memandu mereka ke arah kebaikan. 

Ibu bapa juga hendaklah sentiasa mengawasi pergaulan anak-anak mereka. Hal ini demikian untuk mengelakkan mereka dari terjebak dengan pergaulan bebas yang seterusnya boleh membawa kepada penzinaan. Ibu bapa juga haruslah bertindak sebagai kawan kepada anak-anak mereka. Hubungan ibu bapa dengan anak-anak yang erat secara tidak langsung akan memudahkan ibu bapa mengawasi mereka.

Selain itu, ibu bapa juga mestilah menerapkan nilai-nilai yang murni, memberi sepenuh perhatian, kasih sayang dan meluangkan lebih banyak masa bersama-sama. Apabila perhatian dan kasih sayang ini diterapkan, maka anak-anak akan merasa mereka dihargai dan disayangai. Ini secara tidak langsung akan mengelakkan mereka tertekan dan seterusnya mengelak daripada aktiviti pergaulan bebas diantara mereka (remaja). Oleh itu, pergaulan boleh dibataskan dan seterusnya gelaja sosial seperti pembungan anak boleh diatasi.

 Kerjasama beberapa institusi di bawah JKM dan NGO yang menyediakan perlindungan dan pencegahan buat remaja yang terlibat dalam mana-mana salahlaku jenayah sangat diharapkan untuk berganding bahu mengatasi masalah ini. Taman-taman Seri Puteri sebanyak 4 buah, sebuah Pusat Penjagaan Sinar Kasih. Taman Seri Puteri menyediakan kemudahan perlindungan dan pemulihan kepada kanak-kanak perempuan berumur 18 tahun ke bawah yang hamil atau melahirkan bayi luar nikah. 

Pusat Jagaan Sinar Kasih pula diwujudkan bagi wanita luar nikah berusia 18 tahun ke atas yang memerlukan perlindungan dan penjagaan segera.

Terdapat 55 buah institusi kebajikan, 104 buah pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah dan 53 Klinik Nur Sejahtera di bawah LPPKN yang bersedia menerima bayi-bayi yang memerlukan perlindungan.Selain daripada itu, JKM juga menjalin kerjasama dengan pertubuhan sukarela kebajikan bagi membantu membendung masalah ini. Terkini terdapat 8 buah pertubuhan sukarela kebajikan yang menerima geran daripada JKM yang menyediakan pusat perlindungan bagi ibu-ibu muda.

Buat masa kini, JKM dan LPPKN juga mengambil usaha bagi menangani gejala tersebut melalui tindakan seperti berikut:(i) Menyediakan perkhidmatan kaunseling di peringkat negeri dan daerah;(ii) melaksanakan bengkel interaktif melibatkan keluarga dan kanak-kanak;(iii) melaksanakan program pencegahan;(iv) menganjurkan kursus kemahiran keibubapaan; dan(v) mewujudkan pusat remaja, Cafe at Teen.

Kementerian Pelajaran juga telah memperkenalkan program pencegahan masalah sosial di peringkat sekolah, Institusi Latihan Guru dan IPT. Pencegahan program ini antaranya mengetengahkan budaya benci kepada masalah sosial dan mengamalkan budaya dan norma masyarakat mengikut susur landasan betul tanpa mengira agama dan bangsa.



3. Penguatkuasaan Undang-Undang


    Di bawah Jabatan Kebajikan Masyarakat Malaysia (JKM) bayi dibuang ditemui diselamatkan mengikut peruntukan seksyen 17 (1)(e) Akta Kanak-Kanak 2001. Bayi ini dihantar ke Rumah Kanak-kanak sebagai pusat perlindungan dan pemeliharaan kanak-kanak terbuang. Di bawah undang-undang PDRM, kesalahan membuang bayi diperuntukkan dalam seksyen 317 Kanun Keseksaan iaitu boleh dipenjara tidak lebih tujuh tahun atau dikenakan denda atau kedua-duanya. Sekiranya bayi berkenaan mati tambahan kepada peruntukan ini ialah di bawah seksyen 302 Kanun Keseksaan iaitu pesalah mendapat hukuman mati mandatori. Semua penguatkuasaan ini merupakan salah satu mekanisme sekatan formal di dalam aspek kawalan sosial.



4. Peranan Masyarakat 

  

    Persepsi atau stigma masyarakat mestilah diubah dengan tidak terus menghukum mereka yang hamil anak luar nikah tetapi sebaliknya berusaha membantu mereka agar mereka mendapat perlindungan dan menyesali perbuatan mereka. Masyarakat juga mestilah bersifat sensitif dengan apa yang berlaku disekeliling agar gejala ini dapat dibanteras. Masyarakat perlulah peka dengan suasana disekeliling mereka supaya mayarakat dapat bersama- sama mencegah aktiviti yang tidak bermoral ini terus berlaku.



No comments:

Post a Comment